Frågesports, del två

Tyvärr måste meddelas att ingen svarat rätt på första frågan, närmast var Valle som åtminstone kunde nämna två svenska författare. Hans svar blev till slut Lagerlöf, vilket var lika fel som hans första teori: Strindberg. Richmond verkar inte ha läst reglerna ordentligt och svamlade något om en översättning från ryskan. Inga andra svar har inkommit trots att Reidar nu väntat betydligt längre än från början tänkt.

I alla fall så skulle det rätta svaret vara Harry Martinsson. Texten är hämtad ur Svärmare och harkrank, första delen, kapitlet I gröna riken. Låt er dock inte nedslås av den uteblivna framgången, tävlingen går vidare!



Del två.

Vem i Svea rike skrev:

" - Då måste vi ordna en brakfest! utropade de.
     Därefter skickade de ut sina kalfaktorer åt olika håll för att skaffa brännvin, öl och vin, brännvin och likör, ost och bröd, kött och brännvin, sill, brännvin och grönsaker, ägg och likör, cigarrer och kaviar, vilt och kramsfågelpastej, tårtor och champagne, brännvin och frukt, ost och vin och konjak, brännvin och fisk samt femtio nytvättade, garanterat mulliga och slanka flickor."

?

Ni har en vecka på er att i kommentaren inkomma med era svar, lycka till!



Kommentarer
Postat av: valle

Rent spontant tänkte jag Astrid Lindgren först, men det där sista känns kanske inte så barnvänligt.

Nej, jag har faktiskt ingen aning. Sture Dahlström kanske.



Tycker det är lite dålig uppslutning i tävlingen. Var är alla frågesportshajar?

2008-08-19 @ 22:02:26
URL: http://kompromiss.blogspot.com
Postat av: valle

Hur kan förresten flickorna vara både mulliga och slanka? Och vad består en kramsfågelpastej av?

2008-08-19 @ 22:04:20
Postat av: Richmond

Sture Dahlström tror jag, eller Terantologen förresten, eller något ryskt, neh neh, jag tar Nikor

jag vill ha en av de femtio nytvättade kvinnorna och del i pastejen i pris annars svarar jag utom tävlan, ständigt hänvisande till något ryskt översatt, ständigt och fortsättningsvis

2008-08-20 @ 01:20:18
Postat av: teratologen

Teratologen heter jag, jävla pastej

2008-08-20 @ 01:22:10
Postat av: berit

har Lennart Hellsing skrivit vuxenböcker? Förmodligen inte, men det var min första tanke så jag gissar på det.

2008-08-21 @ 20:31:23
Postat av: Jonas

August Strindberg?

2008-08-21 @ 21:36:32
URL: http://jazzkatt.blogspot.com
Postat av: Zebastian

Jag satsar också mina pengar på Sture Dahlström.

2008-08-25 @ 08:20:39
URL: http://iblandband.blogspot.com/
Postat av: Zebastian

Jag satsar också mina pengar på Sture Dahlström.

2008-08-25 @ 08:21:41
URL: http://iblandband.blogspot.com/
Postat av: Anonym

är det inte dags för del 3 nu?

2008-08-30 @ 12:40:37
Postat av: Reidar

Del 3 kommer när Reidar har lust/tid. Kan iaf meddela att ingen svarat rätt heller denna gång. Svaret skulle vara Bengt Anderberg och stycket är hämtat ur romanen Kain, det första kapitlet.

2008-08-31 @ 21:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0